تبلیغات
آریو فیلم

آریو فیلم
سینما زیبا ترین فریب در دنیا 
قالب وبلاگ
نویسندگان
صفحات جانبی
ابر برچسب ها

چه

CHE

کارگردان: استیون سودر برگ

نویسندگان: پیتر بوکمن و بنجامین ای ون دروین و ترنس مالیک

بازیگران: بنیسیو دل تورو-

محصول 2008 آمریکا – بولیوی

برنده ی نخل طلای کن بهترین بازیگر مرد برای بنیسیو دل تورو

                 آپلود سنتر عکس رایگان

پرتره یک انقلاب در دو بخش

(یادداشت پیتر راینِر- كریستین ساینز مانیتور- بر فیلم «چه!» ترجمه لیلا رحمان‌ستایش)                   

این بار‌ بنیسیو دل‌تورو نقش جدیدی را عهده‌دار شده است و با تغییر مسیردادن، وارد انبوه ‌درختان و جنگل‌ و مرداب شده و در قالب یك انقلابی با عنوان ارنستو چه گوارا در فیلمی به كارگردانی استیون سودربرگ بازی كرده است. دل‌تورو با بهره‌گیری از شباهت‌های ظاهری‌اش با چه گورا این نقش را پذیرفته ‌و تا حد زیادی توانسته از عهده‌ی آن نیز بخوبی برآید. این فیلم را باید بطور یقین یكی از ایده‌‌ال‌ترین فیلم‌های وی به حساب آورد، هر چند كه ممكن است یكسری نقص‌هایی نیز داشته باشد. او نقش یك رزمنده انقلابی را كه بی‌محابا می‌جنگد و از موانع عبور می‌كند را به خوبی نشان می‌دهد. او یك انقلابی به تمام‌معناست!
سودربرگ این اثر جدید را در 257 دقیقه ساخته و به دو بخش تقسیم كرده است. بخش اول به ارتباط چه با فیدِل كاسترو و در زمینه براندازی و از قدرت بركنار كردن دیكتاتور كوبایی فالجنچیو
باتیستا و تمركز برروی جنگ‌های داخلی ست كه با 80 پارتیزان شروع می‌شود. بخش دوم به الهام گیری و روح‌واقعی و در حقیقت تصمیم نهایی چه گوارا برای نبرد می‌پردازد؛ جایی كه شورش‌ ایجاد شده توسط وی در بولیوی شكست می‌خورد ولی جنگ‌های داخلی در كوبا هم چنان ادامه دارد. جایی كه پارتیزان‌های بولیویایی او را تنها گذاشته و ترك می‌كنند و به او و ارتش‌ بولیوی خیانت می‌كنند. چه در اینجا گرفتار شده و در نهایت كشته ‌می‌شود.
سودربرگ نویسندگان فیلمنامه، پیتر پوچمان و بنجامین ای واندروین، عمده ‌تلاش خود را در پرداختن به جنگ‌های داخلی ارتش معطوف كرده‌اند و بیشتر داستان و تاریخچه‌ این جنگ‌ها و حملات را این موضوعات تشكیل داده‌اند. جنگ‌های داخلی كوبا در بخش نخست، بی‌شك از زیباترین صحنه‌هایی ست كه در تمام طول فیلم می‌درخشند. سودربرگ نیز برای هر چه بهتر درخشیدن و ماندگاری این صحنه‌ها از فریم‌های باز استفاده كرده ‌و سعی داشته ‌تا حد امكان جریانات انقلابی بخوبی نشان داده و تاثیرگذار شوند.
دل‌تورو نیز با آن سرفه‌های مزمن ناشی از آسم در موفقیت این اثر انقلابی تاثیر بسزایی داشته است. او به گونه‌ای بازی كرده است كه به نظر می‌رسد همه چیز را تحت كنترل دارد. موفقیت ‌جنگ‌های كوبا و عملكرد چه در آن كشور از طریق كات دادن‌های مختلف و شات‌های سیاه و سفید در طول سفر چه به نیویورك پس از انقلاب كوبا نشان داده شده‌اند. او به نیویورك جایی كه سازمان ملل در آن جا قرار داشت می‌رود. این بخش از فیلم نیز با زیبایی و ظرافت ‌خاصی همراه است. زمانی كه چه می‌گوید: "آن انقلابی كه ما در كوبا انجام دادیم، را به تمامی كشورهای آمریكایی لاتین خواهیم آورد."
بخش دوم به جنگ‌ بولیوی می‌پردازد و با زمانی معادل 1 ساعت و 85 دقیقه وضعیت‌ چه را در آن منطقه و وضعیت نشان می‌دهد. در این قسمت بطوركامل به جریانات رخ داده طی 341 روز پرداخته می‌شود. در این نبرد كه با شكست روبرو ‌شد، استراتژی‌های نظامی و جنگ‌ها بصورت مستمر و مداوم عمل نكرده و بسیار ضعیف بوده‌اند كه در نهایت منجر به شكست خوردن چه می‌شود. از سوی دیگر، وضعیت بد بیماری آسم او نیز روز به روز تشدید می‌شود. پارتیزان‌ها پس از341 روز او را ترك كرده و رفته رفته دامنه محاصره تنگ‌تر می‌شود كه در آخر به دستگیری چه می‌انجامد.
سودربرگ دو جنگ‌را شبیه یك رویداد واقعی جنگی‌به تصویر می‌كشد و آن را در اختیار شبكه خبری
CNN نیز قرار می‌دهد. با آنكه این فیلم از جمله آثار تاریخی باارزش این اواخر بحساب می‌آید، اما طولانی بودن مدت زمانش (حدود 5 ساعت) از جمله ضعف‌هایش به شمار می‌رود كه همین امر سبب خستگی‌ بیش از اندازه مخاطب می‌شود. این فیلمی ست كه باید آن اثری در زمره سایر فیلم‌های تاریخی از جمله فیلم‌های تاریخی روسیه درباره استالین كه درباره جنگ ‌جهانی دوم ساخته شده است، در نظر گرفت. اما آیا امروزه كسی به دیدن چنین فیلم‌هایی با این مدت زمان طولانی و چنین موضوعی رغبت دارد؟ آیا مردم بخوبی شخصیت اصلی را می‌شناسند؟ براستی این چه كه بوده است؟ شخصیت چه در فیلم جدید سودربرگ بسیار تصنعی و حاشیه‌ای ست. در این فیلم چه خود را یك فرد انقلابی مهم می‌نامد كه این بالاترین سطح انسانیت است. او هر جایی كه به وی نیاز است می‌رود، اما هرگز ایده‌آل‌هایش را به عنوان ‌یك انقلابی توضیح نمی‌دهد. او سعی دارد به هر سوالی، پاسخی كوتاه و جامع دهد. برای نمونه درجایی زمانی‌كه مصاحبه‌كننده از او می‌پرسد "مهمترین چیزی كه یك انقلابی به آن دست می‌یابد چیست؟" می‌گوید: "عشق". ما در اینجا می‌فهمیم كه چه بر روی موضوعی تاكید دارد ولی آن موضوع براستی چیست؟ جدای از این موارد باید گفت كه این فیلم نه یك درام داستانی است و نه از برداشت‌های عمقی روان‌شناسانه استفاده شده است. در این اثر حتی به موضوع زندگی خانوادگی چه گورا از جمله ازدواجش، خانواده‌اش و شكل‌گیری آن نیز اشاره چندانی نشده است. سودربرگ از ما می‌خواهد كه چه را بدون هیچ‌گونه توضیح‌ اضافی یا حتی نتیجه‌گیری كلی به همین صورت كه ساخته ‌شده است بپذیریم. در نتیجه‌، در بخش نخست، چه شبیه فیلم لِنی ریفِنشتالِ آلمانی شده و در بخش دوم ، شكنجه‌هایش و مشكلاتش می‌تواند توسط مل گیبسون كارگردانی شود.
عمده خلاء ایجاد شده در فیلم را به شخصیت اصلی‌می‌توان نسبت داد. چه از این نظر نیز توان رقابت با رقبایش را ندارد. در فیلمی به كارگردانی وودی آلن به نام «ساختار شكنی هَری» صحنه‌ای وجود دارد كه در آن شخصیت اصلی بطور كامل پرداخته نشده و نمی‌تواند با بازی‌اش آن چه را كه نویسنده مد نظرش بوده را نشان‌مان دهد. بنابراین، زمانی كه این داستان برای نمایش آماده شد و روی صحنه رفت، تمامی بازیگرها توانستند نقش خود را بخوبی اجرا كنند، به جز آن شخصیتی كه بطور كامل آماده نبود. در فیلم «چه» نیز همین اتفاق برای شخصیت اصلی روی داده است و سبب شده تا فیلم «چه» فیلمی چندان قابل تامل از كار در نیاید

 

منبع: سینمای ما

 




طبقه بندی: فیلم های برتر دهه، 
[ دوشنبه 21 شهریور 1390 ] [ 04:24 ب.ظ ] [ Ario360 ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

  • paper | ریه | وبلاگ شخصی