تبلیغات
آریو فیلم

آریو فیلم
سینما زیبا ترین فریب در دنیا 
قالب وبلاگ
نویسندگان
صفحات جانبی
ابر برچسب ها


جنگ رسانه ها:هالیوود شکارچی افکار

 آپلود سنتر عکس رایگان

رسانه ها از دیرباز مورد توجه همگان و از عناصر اصلی تبلیغات بوده اند.رسانه ها در اوایل به نقاشی ها- مجسمه ها- نوشته ها که معمولا به زبان خاص همان کشور بود و وجهه ی بین المللی نداشت- اشخاص (به خصوص خبرچینان و دانشمندان و بزرگان) و... محدود بودند و به این صورت کار می کردند که مثال یک مجسمه یا یک تصویر فرهنگ ان جامعه را به رخ می کشید یا اگر می خواست فرهنگ جدیدی را رواج دهد از نوشتار ودر غالب قوانین استفاده می کردند.یک کشور با ساخت بناهای عظیم و پیچیدن اوازه ی ان در بین مردم یک جنگ تبلیغاتی با کشور همسایه انجام می داد در اینجا می بینیم که رسانه خود مردم اند.پس می بینید که رسانه ها از قدیم العیام بوده اند.اکنون رسانه ها به سه بخش تقسیم می شوند:

1-  رسانه ی نوشتاری: این نوع رسانه با کم حوصله شدن افراد کمی از رسانه های دیگر عقب مانده است.خاص زیر مجموعه های این رسانه کتاب- روزنامه و مجلات- اینترنت و هر چیز نوشتاری حتی پیامک  هستند.این رسانه تامل برانگیز است یعنی این که شخص معمولا با خواندن مطالب بیشترین تاثیری که می گیرد این است که به فکر فرو رود وبازهم درباره ی ان موضوع تحقیق میکند.

2-  رسانه ی شنیداری: رسانه ی شنیداری با رواج گرفتن گوشی های همراه خیلی مورد استفاده قرار گرفته است.اهنگ های که در گوشی ما وجود دارند که اساسا نشان دهنده ی شخصیت ما هستند ابزار رسانه اند که الان ما می بینیم یکی از قدرتمند ترین این ابزار موج جدید موسیقی یعنی رپ است که در ان خواننده به شعر و صدای انچنانی نیاز ندارد و بدون در نظر گرفتن معانی ان هر چه دوست دارد می گویدکه متاسفانه در بین جوانان و نوجوانان ما خیلی رواج پیدا کرده و در بین نوجوانان کسی نیست که ساسی مانکن را نشناسد و حتما حتما یکی که چه عرض کنم تعدادی از اهنگ های او را گوش داده و به قول معروف حال کرده و سوال این جاست که ایا جوانی پیدا می شود که اهنگ های شجریان را با تامل گوش دهد کسی که امسال جزء لیست پنجاه نفری بهترین صدای جهان است.

3- رسانه ی تصویری: قوی ترین نوع رسانه که در حال حاضر تمام جهان خواسته یا ناخواسته درگیر ان هستند.مهم ترین ویژگی این رسانه فرهنگ ساز بودن ان است این رسانه برای مخاطب معیار محصوب می شود و معیار ساز است.در اینجا است که ما می توانیم بگوییم رسانه هویت ابزاری ندارد بلکه هویت فرهنگی دارد و به همین دلیل فرهنگ ساز است.غرب با داشتن امکانات زیاد غول رسانه ی تصویری است که به نوعی ما به علت نداشتن امکانات انچنانی نمی توانیم درست مثل خود انها رفتار کنیم و مقابل به نسل انجام دهیم در صورتی که در مورد دو رسانه ی قبلی با توجه به امکانات ساده که تقریبا همه ی کشور هادارند می توان این کار را انجام داد.رسانه هایی مثل هالیوود شبکه های ماهواره ای مثل بی بی سی- فاکس نیوز و...سایت های اینترنتی که معمولا به سایت های مستهجن ختم می شوند.انها همیشه با خرج کردن بودجه های انچنانی در صدد پخش یک موضوع جدید در اذهان عمومی هستند همانطور که ما تبلیغات قبل و بعد از واقعه ی یازده سپتامبر را می بینیم که با تصویر سازی در فیلم هایشان موضوع را به مسلمانان ربط دادند.یا بعد از ان موج فیلم های ضد ایرانی مثل:سنگسار ثریا.م- 300- و... که ساخته شد و خوشبختانه با اعتراض شدید ایرانیان و حتی جهانیان روبرو شد و شکست خورد. اما بحث ثابت هالیوود مبحث اخرالزمان است که همیشه فیلم هایی بادیدگاه خود    درباره ی ان می سازند که می توان به فیلم هایی مثل: ارماگدون (1998) روز استقلال (1999) ارباب حلقه ها1-2-3 (2001-2002-2003) روز پس از فردا (2004) جنگ دنیاها (2005) مردان ایکس:اخرین مقاومت (2006) قطب نمای طلایی(2007) بابل پس از میلاد (2008) ترمیناتور4 و 2012(2009) کتاب الی و لژیون (2010) شما می بینید همه ساله به تعداد این فیلم ها افزوده می شود البته این فقط فیلم های مطرح ان هاست که من نام بردم وگرنه رقم عجیبی است این فیلم های اخرالزمانی که تمامی نداردو این اساس نام "هالی وود" است می دانیم معنی"هالی" یا "HOLLY" می شود مقدس و "WOOD" یا "وود" می شود چوب و معنی کامل هالیوود یعنی چوب مقدس یا همان چوب جادوگری و به راستی هم که جادو می کند هالیوود با این همه زرق و برق . از یک برهه ای رسانه تصمیم گرفتند جنگ رسانه ای را گسترش داده و در کنار فیلم ها سریال ها را هم وارد بازی کنند و انوقت می شود که سریال لاست با بودجه ای عظیم ساخته می شود تا در لایه های ریز موضوعات جدیدی را بیان کند یادش بخیر زمانی که سریال های محبوب و فوق العاده ای مثل "قصه های جزیره"و"پزشک دهکده" ساخته می شد که در راه استحکام بنیان خانواده گام بر می داشت.انها جدید ترین موضوعی که می خواهند در مغز افراد فرو کنند عنصر خیانت و در کل تنوع در روابط جنسی است.شبکه ی فارسی وان که با بودجه ی صهیونیست تامین می گردد اصلا بنیان کاری خود را بر همین مبنا گذاشته و ما می بینیم که حتی برای سهولت کار بیننده سریال ها را دوبله میکند که اگر از یک مخاطب برنامه های ماهواره در مورد این شبکه بپرسید حتما می گوید که دوبله اش افتضاح است اما نمی توان از سریال "ویکتوریا" گذشت سریالی که فقط در همین جهت ساخته شده.

البته این موضوعات اول در خود امریکا به عنوان فرهنگ نهادینه شده و به نوعی فرهنگ امریکایی است که به خورد ما می دهند.در این بین فیلم "جنسیت وشهر" با فروش جهانی 400 میلیون دلاری خودنمایی می کند که در مورد استقلال زنان استدلال هایی بی پایه و اساس و دل خوش کن برای زنان غرب و زنان غرب زده دارد.این تبلیغات به نوعی دارد تاثیر خود را روی افکار جامعه می گذارد برای قبول این قضیه می توانید به صفحه ی حوادث رجوع کنید می بینید که خیانت در خانواده ها به یک موضوع ثابت دراین صفحه تبدیل شده.مشکل اصلی ما این است که معمولا خودمان را گول می زنیم برای اثبات این جمله من به یک مثال ساده که که برای اکثر افراد اتفاق افتاده رجوع میکنم: در حال حاضر بحث فیلم های زیر نویس در کشور خیلی رواج پیدا کرده.فرد اول بار با دلایل اینکه برای تقویت زبان انگلیسی یا غیره خود را مجاب می کند که اگر حواسش جمع باشد دیدن این فیلم ها هیچ اشکالی ندارد.اوایل هم ممکن است فیلم های کم صحنه و با وقاری ببیند ولی چه می شود که همان جوان بعد از مدتی کارش به فیلم های مبتذلی چون           " American Pie" می رسد.جواب این سوال این جاست که هالیوود واقعا روی فیلم های خود کار میکند به صورتی که اگر شما یک قسمت از همین فیلم " American Pie" را ببینید به دنبال شش قسمت دیگر ان می روید یا فیلم های دنباله دار دیگر مثل "اره" که امسال قسمت هفتم ان در نوبت اکران است.وقتی که فیلمنامه بسیار عالی کار شده دیگه حواس برای جوون ایرانی نمیمونه و توکف کارهای خنده دار این جوون های امریکایی می مونه ما باید حواسمون باشه که " American Pie" و از این دست فیلم ها مال فرهنگ امریکا است و هیچ ربطی به فرهنگ و تمدن 2500 ساله ی پارسی نداره.البته باید یه جورایی هم به جوان ها حق داد چون تا وقتی که ما داریم فیلم های بدنه می سازیم واصلا به شعور تماشاگر توجه نمی کنیم و همین می شود که در کشور هفتاد میلیونی ما در سال بیست میلیون تماشاچی سینما داریم چه فکری برای گذران اوقات فراغت جوان کرده ایم.اما مشکلی که ما در پیشگیری داریم اینه که جوان های ما کاملا قبول ندارند که اسرائیل و امریکا دارند کار و خرج می کنند تا انها را از راه به در کنند و این به خاطر اینه که جوان ما خودش را دست کم می گیرد مثلا وقتی یک نفر داره تو تلویزیون یه فیلم هالیوودی را نقد می کنه و زیر لایه های مخفی و دست های پنهان پشت صحنه را بیان می کنه اینقدر این نکات ریز و پنهان هستند که طرف می خنده و میگه که اینا حرفایی که این منتقد میگه و براش باور پذیر نیست و این همون چیزی است که هالیوود می خواد.اون ها روی ریز ترین چیز ها کار می کنند و هر کدامشان یک فلسفه ی وجودی عجیب داره که در نگاه اول پیدا نیست و ذره ذره تاثیر خودش را میگذاره .برای مثال شخصی بود که از این کلیپ های راک شیطان پرستی می دید بعد از حدود یک سال و ارام ارام از جامعه فاصله گرفت و منزوی شد و ناخواسته افتاد به دام رسانه ها.در مورد این نکات ریز خوبه که یک مثال بزنم:نوشابه ی پپسی را که حتما می شناسید که معلوم شد ساخت خود اسرائیله ومدیران اون اسرائیلی هستند جالبه بدونید که"PEPSI" مخفف جمله ی "Pay Each Peny to Save Israel" است که معنی ان این است:"هر پنی را بپردازید تا اسرائیل را حفظ کنید"از این مثال ها زیاد وجود داره.ما باید فیلم های هالیوود را با دید باز ببینیم و نذاریم حواسمان پرت بشه و بدانیم که به قول مک لوهان:رسانه ابزار پیام نیست خود پیام است. در پایان می توان گفت خدا رحمت کند شهید اوینی را که گفت:مردم جهان فورد را می ستایند چون به شدت امریکایی است کوروساوا را می ستایند چون به شدت ژاپنی است. امیدوارم که همیشه به شدت ایرانی باشید تا مورد ستایش قرار بگیرید و بدانید که هر کاری شما می کنید مطمئنا کسی هست که ان را ببیند پس مواظب رفتارتان باشید که شما برای بقیه الگو هستید فقط خودتان نمی دانید.

REZA

     

 




طبقه بندی: مقالات، 
[ شنبه 1 مرداد 1390 ] [ 10:07 ب.ظ ] [ Ario360 ]
نظرات
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

  • paper | ریه | وبلاگ شخصی